Thursday, June 11, 2020

Apa sudah jadi pada sekolah selepas Covid-19 ?

Excerpt from a book,
Sedutan daripada petikan

Anjakan Paradigma Pasca Krisis Covid-19.
School-centrics Vs Edu-centrics.

A mind-blowing , or rather intriguing piece of writing, worth spending time to read and ponder for the inevitable advent of new schooling norm post-Covid-19.

Karya penulisan yang memerangsang pemikiran, menusuk minda mencari-cari kaedah mengatasi dan menangani isu-isu pendidikan semasa. Bermanfaat  untuk dibaca, bersedia bersemuka dan mengharungi cabaran norma baru pasca Covid-19, yang tetap akan datang menerpa.



MERANGKAIKAN PERCIKAN PENDIDIKAN (3) – Anjakan Paradigma: Kebiasaan Baharu Bahasa Sekolah

1. Buku The Structure of Scientific Revolutions (1962) karya Thomas S. Kuhn ditulis khusus untuk komuniti saintis. Walau bagaimanapun buku beliau telah menjadi salah satu buku akademik yang paling berpengaruh dan kerap dipetik oleh penulis lain. Kenapa? Idea besarnya tentang PARADIGM SHIFT – ANJAKAN PARADIGMA yang menggambarkan perubahan mendasar konsep asas dan amalan eksperimen disiplin saintifik telah mengegarkan dunia saintis. Walau bagaimanapun kekuatan konsep generik anjakan paradigma itu menyebabkan penulis-penulis di luar daripada komuniti saintis telah mempopularkan penggunaan istilah anjakan paradigma dalam bidang mereka.

2. Secara umumnya anjakan paradigma bermaksud perubahan besar dalam konsep dan amalan bagaimana sesuatu berfungsi atau dicapai. Anjakan paradigma boleh terjadi dalam berbagai konteks. Ia juga merupakan perubahan dalam persepsi tentang bagaimana sesuatu harus dilakukan, dibuat, atau difikirkan. Tindak balas yang baik terhadap perubahan paradigma utama mempunyai banyak kaitan dengan kejayaan jangka panjang.

3. Dalam konteks yang berkaitan, fenomena pandemik COVID-19 telah mendorong dan mempercepatkan anjakan paradigma terhadap sistem pendidikan di seluruh dunia. Yong Zhao (2020) malah telah mewacanakannya dengan tajuk ‘Reimagine Education without Schools During Covid-19’. Beliau berpendapat, “Instead of speaking schooling, let’s speak education. What the public wants and the society needs is not schooling; it is education. The school happens to be the institutions we built at a certain point of time to deliver education. The design was inevitably constrained by the understanding of learning and the learner, teacher and teaching, and operating of organizations as well as the resources and technology available at that moment.”

4. Seterusnya beliau  mencadangkan, “Covid-19 has forced us out of schools and given us the opportunity to adopt a different language, the language of education. While there may not be much time before we are back to school, it is at least a chance to start practicing the NEW LANGUAGE.” (saya tonjolkan perkataan dengan HURUF BESAR)

5. Saya berpandangan cadangan di atas tidak bermaksud untuk menghapuskan sekolah sebagai institusi pendidikan formal tetapi menyarankan supaya melihat semula ‘sistem persekolahan’ melalui kaca mata pendidikan yang sebenar. Dalam ‘bahasa pendidikan’ yang semurninya. Umpamanya, kita boleh melihat semula dengan bertanya apakah sistem persekolahan kita terlalu ‘School-Centric’? Persoalan ini relevan kerana ‘Stress Test’ yang dialami oleh sistem persekolahan kita semasa pandemik COVID-19 menunjukkan ada petanda sistem itu tidak berfungsi menurut ‘bahasa pendidikan’. Tiada keserasian antara: tujuan dan pelaksanaan pendidikan; pelajar & belajar; guru & mengajar; pedagogi & teknologi; serta pengetua/guru besar & pengurusan sekolah.

6. Nah, di sinilah kita memerlukan anjakan paradigma dalam melihat sistem persekolahan kita. Berubah dari ‘School-Centric’ ke ‘Learner-Centric’. Beranjak dari PARADIGMA BERPUSATKAN SEKOLAH ke PARADIGMA BERPUSATKAN PELAJAR.

7. Ada kemungkinan anjakan paradigma berskala besar seperti di atas sukar dicernakan dalam minda, tetapi sebagai langkah permulaan ada baiknya kita menjadikan senarai perkataan pendidikan seperti contoh petikan di bawah sebagai KEBIASAAN BAHARU BAHASA SEKOLAH. Biasakan diri seperti mana kita membiasakan minda dengan kebiasaan baharu bahasa kesihatan pada ketika ini, iaitu penjarakan fizikal (physical distancing) dan kebersihan diri (personal hygiene).

“The words we use drive our THINKING. It’s what we SEE, and thus, what we CREATE.

No comments:

Post a Comment